Veljko Cvjetičanin
Lenjin o diktaturi proletarijata
Kao što je »odstupanje« u realizaciji jedne nove epohe od njezinih općih zakona ostavilo traga u praktičnim društvenim zbivanjima, tako se i Lenjinovi teorijski radovi razlikuju od Marxove opće teorije diktature proletarijata. Treba dodati da Lenjin nije bio jedino teoretičar već i vođa jedne revolucije u zaostaloj društvenoj sredini. Njegovo shvaćanje diktature proletarijata, premda nije uvijek konzekventno, oslanja se na opće principe osnivača marksizma.
Lenjinova taktika trenutka nije nikada značila napuštanje temeljnih marksističkih stavova u diktaturi proletarijata. Marxov model diktature proletarijata dolazio je u sukob sa zaostalim društvenim strukturama, gdje je proletarijat činio manjinu stanovništva. Ovdje je bio neophodan vrlo jak element revolucionarnog nasilja, iz čega je proistekla i veća opasnost za sam proletarijat, jer se država kao organizirana sila počela ponovno odvajati od društva. Lenjin se u osnovi uspio odrvati etatističko-birokratskim pritiscima zaostale društvene sredine i revizionističkoj struji teoretičara Druge internacionale. Što je Lenjin govorio o diktaturi proletarijata? »Diktatura proletarijata je uporna borba, krvava i bez krvi, nasilna i mirna, vojna i privredna, pedagoška i administrativna, protiv snaga i tradicija starog svijeta. Snaga navike miliona i desetina miliona najstrašnija je snaga. Pobijediti krupnu centraliziranu buržoaziju hiljadu je puta lakše nego pobijediti milijune sitnih vlasnika.«[1][1] Evidentno je da se Lenjin ovim dijalektičkim određenjem diktature proletarijata nalazi na tragu autentične Marxove misli. Za nas je posebno instruktivno Lenjinovo »očajanje« nad sitnovlasničkim uvjetima realizacije diktature proletarijata, jer je i naša socijalna struktura prvenstveno sitnovlasnička i malograđanska.
Možda je najadekvatnije određenje diktature proletarijata sadržano u ovom stavu Lenjina: »Diktatura proletarijata nije samo nasilje nad eksploatatorima i čak nije u prvom redu nasilje. Ekonomska osnova toga revolucionarnog nasilja zbog njegove vitalnosti i uspjeha jest to što proletarijat predstavlja i ostvaruje viši tip društvene organizacije rada u usporedbi s kapitalizmom. U tome je bit, u tome je izvor snage i zalog neminovne potpune pobjede komunizma«[2][2]. Adekvatnost i posebnu vrijednost tom stavu daje misao o višem tipu društvene organizacije rada kao bitnom faktoru diktature proletarijata. Iz toga se može zaključiti da i za Lenjina diktatura proletarijata sadrži elemente revolucionarnog nasilja, ali i elemente jedne više demokratske društvene organizacije rada.
Kod Lenjina se mogu naći i pojednostavnjena shvaćanja diktature proletarijata, što je vjerojatno posljedica nastojanja da se po svaku cijenu održi kurs Oktobarske revolucije. Vrlo oštro reagiranje u međunarodnoj socijalističkoj literaturi izazvao je Lenjinov pojednostavnjen stav o diktaturi proletarijata »kao ničim ograničenoj vlasti radničke klase« u smislu zakonskih ograničenja. Zaista, ignoriranje zakona pouzdan je znak da proletarijat ustupa osvojenu vlast svojoj birokraciji i njezinoj samovolji, Što se uostalom kasnije i desilo.
Vrijedno je upozoriti još na neke Lenjinove odredbe diktature proletarijata: »prijelaz od kapitalizma ka komunizmu svakako mora donijeti ogromno izobilje oblika... ali sadržaj će biti isti: diktatura proletarijata«[3][3]. Usprkos tome što suvremena praksa socijalizma kao svjetskog procesa verificira tu Lenjinovu misao, dogmatici i dalje pokušavaju unificirati tokove društvenog razvitka prijelaznog perioda.
Lenjin je također točno predvidio da će »prijelaz od kapitalizma ka komunizmu zahtijevati duge porođajne muke, dug period diktature proletarijata... suradnju radnika svih zemalja«. U pogledu dužine trajanja diktature proletarijata i odnosa prema klasama, samo ćemo podsjetiti na Lenjinovu misao: »I klase su ostale u epohi diktature proletarijata. Diktatura neće biti potrebna kad iščeznu klase. One neće iščeznuti bez diktature proletarijata.« Danas i neki marksisti zaboravljaju da klase, i ekonomski uvjeti postojanja klasa, mogu jedino iščeznuti kroz konzekventnu organizaciju sistema diktature proletarijata. Lenjin je bio vrlo oštar u kvalificiranju onih koji su to zaboravljali. »Marksist je samo onaj, kaže Lenjin, tko proširuje klasnu borbu do priznanja diktature proletarijata.«[4][4]
Lenjin je u polemici s Buharinom svestrano odredio odnos između diktature proletarijata i države: »Od oportunista nas razlikuju dublje istine o 1) privremenom karakteru države; 2) ne sasvim državnom karakteru diktature proletarijata, 3) proturječnosti između slobode i države, pravilnijem pojmu 'zajednice' umjesto 'države'«. Određenje diktature proletarijata kao pojma koji nema u cijelosti državni karakter u skladu je s Lenjinovim stavom o diktaturi kao višoj društvenoj organizaciji rada. Uostalom, to nisu bile samo Lenjinove teorijske preokupacije, već i praktički pokušaji. Sovjete, koji su još ranije spontano nastali, Lenjin je pokušavao razvijati kao oblike samouprave, i organe državne vlasti.
Lenjinova veličina bila je u tome što je bio svjestan ograničenih uvjeta ostvarenja revolucije i diktature proletarijata u Sovjetskom Savezu. Socijalistička revolucija, upozoravao je Lenjin, ne može se izvršiti bez radničke klase, u kojoj su se najbolje snage već iscrple. Znači, stari se politički sistem više nije mogao održati, ali radnička klasa nije imala dovoljno snage da neposredno vlada. Nedovoljnu razvijenost radničke klase iskoristila je birokracija.
Lenjin se u osnovi pridržavao istinskog marksističkog shvaćanja diktature proletarijata. Ali, zbog trenutnih praktičkih potreba on je uvjetno formulirao i određene taktičko-političke teze, koje su njegovi nasljednici u rukovođenju prvom socijalističkom zemljom i međunarodnim komunističkim pokretom kasnije apsolutizirali i koristili za pravdanje jačanja diktature birokracije.
Da u okviru izvorne marksističke misli iznesemo sintetizirano shvaćanje diktature proletarijata. Diktatura proletarijata je univerzalna, u sebi proturječna dijalektička kategorija. Univerzalnost diktature proletarijata je u tome što ona obuhvaća cjelokupni društveno-politički sistem prijelaznog perioda od kapitalizma prema komunizmu. Diktatura proletarijata u sebi je protuurječna, jer sadrži dijalektičko jedinstvo i proturječnost državno-partijskog sistema i neposrednog samoupravljanja, revolucionarnog nasilja i slobode. Dijalektičnost diktature proletarijata sastoji se u stalnoj promjeni odnosa između represivnih elemenata koji jenjavaju i osvajanja demokracije u zavisnosti od snaženja i utjecaja radničke klase kao njezinog prirodnog nosioca. Diktatura proletarijata jest permanentna socijalna revolucija.
[5][1] Lenjin: Izabrana djela X, »Naprijed«, Zagreb, 1963, str.
[6][2] Lenjin: Soc., tom XXIV, Moskva, 1955, str. 335—336.
[7][3] Lenjin: Uvod u marksizam — Karl Marx Kapital l, XVII, Zagreb, 1947.
[8][4] Ova Lenjinova britka ocjena pogađa i predstavnike suvremenog eurokomunizma koji odbacuju termin »diktatura proletarijata«. Mislim da ne treba osporiti Lenjinovu ocjenu ni dogmatski osuditi predstavnike eurokornunizma kao ne-marksiste. Ukoliko se radi o diktaturi proletarijata kao, prije svega, osvajanju izravne demokracije putem slobodnih asocijacija proizvođača, taj pojam ne zastarijeva, već može biti jedino u praksi prevladan. Međutim, ako se pod diktaturom proletarijata, npr. njezinu nespojivost s višepartijski sistemi terora, tada je treba odbaciti. Osim negativnog teorijsko-praktičkog staljinističkog nasljeđa, predstavnici eurokomunizma navode i druge razloge odbacivanja termina diktatura proletarijata, npr, njezinu nespojivost, s višepartijskim sistemom. U redovima predstavnika eurokomunizma značajnijih teorijskih diskusija o diktaturi proletarijata još nema.
Pretplati se na:
Objavi komentare (Atom)
Nema komentara:
Objavi komentar